duminică, 27 februarie 2011

O vizită la Muzeul Naţional de Etnografie şi istorie Naturală

 Într-o  după  amiază  de  joi , am  hotărât    merg   la  un muzeu  din  capitală . În drum m-am  întâlnit cu o  prietenă, ea s-a   bucurat că   ne-am  întâlnit, cu  această  ocazie   am   invitat-o  şi  pe ea  la muzeu. Am   ales    mergem la Muzeul Naţional de Etnografie  şi Istorie  Naturală.
 Ajunse  la destinaţie, ne-am oprit   în faţa  muzeului, am intrat  în linişte  înăuntru. . La  intrare  ne-a  întâmpinat  călduros  ghidul  muzeului. Pentru început am  rugat – o să ne  relateze  câte ceva  din istoria muzeului.
Fondat la 1889,  Muzeul  Naţional  de Etnografie  şi  Istorie  Naturală  este  cel  mai  vechi  din  Republica  Moldova  şi  posedă   peste   135 000     exponate de o  valore incontestabilă.   Dar , nu vreau să vă obosesc cu istoria  muzeului  , vom merge împreună  prin toate sălile pentru că  voi să descoperiţi  singure exponatele  noastre “.
Fiecare colţ al muzeului ascunde ceva , colecţia  din domeniul paleotologiei se face remarcată     prin  piese  paleobotanice  cuprinzând   fragmente   din  lemn  pietrificat. Din  categoria   animalelor  fosile  vertebrate  muzeul  ne   poate   prezenta    fragmente   de   peşti   placodermi, oseminte  de păsări   şi  mamifere.  Din   colecţia   zoologică  fac  parte   animale  naturalizate,  schelete, de asemenea   aici   merită  remarcată  colecţia   de  păsări   , mamifere   şi   preparate   realizate   la finele  secolului  19-începutul sec. 20.
În altă  sală descoperim  colecţiile  arhiologice care reflectă  reflectă  evoluţia   pe   aceste   meleaguri  a  culturilor   în  paleolit,  epoca   bronzului, epoca   antică, evul   mediu,  tot   aici   menţionez  renumitele   tezaure  de  la Cărbuna,  Frumuşica,  Hansca,  Valea  Rusului.
 Am rămas impresionate de colecţiile  etnografice   care  numără  peste  50 000  de  piese, adunate  pe   parcursul  a  peste   un  secol , însumând   colecţiii  de  port    popular,  ceramică,  mobilier, ţesături, instrumente  muzicale.   Covoarele   moldoveneşti  sunt  păstrate  aici  cu  grijă  în   număr  deosebit   de  mare . Deşi  era strict interzisă  fotografieria exponatelor, amica mea a riscat şi  a îndreptat  bliţul spre  un  covor  deosebit,  nici  la  bunica nu am mai văzut  aşa  lucruri”, se minuna ea.
Am  descoperit aici  colecţia numismatică care numără  cca  14 000  de  exponate  şi   oglindeşte  circulaţia   monetară   pe   teritoriul   actualei  Moldove,  din  antichitate  până  în   zilele  de  astăzi.
În una  din  sălile  muzeului  este  prezentat   scheletul  aproape  integral  al  unui  dinoterium  care  a  trăit  pe  teritoriul  Moldovei  cu  şapte  milioane  de  ani  în  urmă. 
Complexul   muzeal  include  o  grădină  botanică  creată   tocmai  în   anul  1906  fiind  reprezentată  de  flora   codrilor , a  silvo-stepei , stepei   şi  zonei  plaiurilor  din  Moldova. Pentru   vizitatori  un  interes  deosebit   îl   prezintă   ierbarul  de la  sfârşitul  secolului 19  şi  ierbarul   etalon  al  plantelor   din  Republica Moldova.
Am vizitat  toate  sălile muzeului, atâtea  lucruri  interesante  am descoperit acolo! Spre  final ghidul ne-a  condus spre Pomul  Vieţii care simbolizează la noi calea biologică şi spirituală a omenirii.
Aici vizita  noastră la muzeu  a  luat sfârşit, i-am mulţumit  ghidului pentru  bunăvoinţa cu care ne-a tratat, vom  mai reveni cu siguranţă la muzeu pentru a călători imaginar  prin  labirinturile muzeografiei.
 
Clădirea  Muzeului de Etnografie şi Istorie Naturală

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu