duminică, 5 decembrie 2010

Un fel de a nu uita...

Fiecare localitate din mica, dar frumoasa noastră Basarabie are ceva deosebit! Astfel,  unii se pot mândri cu  mănăstiri  seculare, câmpii asemeni paradisului. Eu sunt  originară din părţile Ialovenilor şi am avut marea fericire să cunosc comorile lăsate de o personalitate marcantă a acestor locuri. Petre Ştefănucă se numeşte eroul articolului meu. Unii s-ar putea să cunoască prea puţin despre cel care a fost Petre Ştefănucă, dar pentru noi, foştii elevi ai liceului din Ialoveni  care îi poartă numele, el a  lăsat  o comoară inestimabilă.
Născut în 1906 în satul Ialoveni într-o familie de ţărani, Petre Ştefănucă   a învăţat la şcoala din sat, apoi la Liceul “A. Donici” din Chişinău. A urmat  Universitatea din Bucureşti, Facultatea Filozofie şi Litere. În anul 1933 publica studiul “Folclor din judeţul Lăpuşna. Opera lui P. Ştefănucă include mai multe genuri: folclor şi etnografie, textologie, articole ştiinţifice. Ceea ce ne-a lăsat  Petre Ştefănucă are o mare valoare nu este numai studiu, ci şi ca material ce contribuie la educaţia în spiritul atitudinii cetăţeneşti faţă de moştenirea culturală a poporului.
A  fost un savant harnic, onest, care a cules şi a valorificat un bogat material folcloric, diverse obiceiuri şi tradiţii ale poporului nostru. Dar cum e ştiut dintotdeauna că un geniu trebuie supus la multe încercări, P. Ştefănucă  nu a fost o excepţie. Aşa s-a întâmplat că în perioada sovietică activitatea lui de valorificare a moştenirii folclorice a fost calificată pe nedrept ca o expresie a naţionalismului, deoarece contravenea concepţiei staliniste de nivelare a culturii popoarelor din ţară. Astfel, P. Ştefănucă  a fost calificat ca duşman al poporului, a fost arestat şi închis. Deşi ne-a lăsat o moştenire bogată,  viaţa sa a fost una plină de obstacole, urcuşuri şi coborâşuri, suferinţă şi nedreptate, chin şi nepăsare, durere şi moarte. S-a stins la doar 35 de ani, într-o colonie de deţinuţi politici.
Noi suntem urmaşii lui Petre Ştefănucă!
Pentru a scrie aceste rânduri,  am realizat un sondaj printre prietenii mei: Irina Timoşenco, Anastasia Cherdivară, Aurelia Sărcuţanu, Marin Osipov ş.a. şi i-am întrebat ce cunosc ei despre P. Ştefănucă.
Am rămas plăcut surprinsă că ei mi-au răspuns la toate întrebările  şi au recitat crâmpeie din lucrările lui. La noi în Ialoveni  memoria lui P. Ştefănucă este înveşnicită de  Liceul Teoretic  care-i poarta numele. Numele său îl poartă şi Biblioteca publica orăşenească, dar şi o stradă din oraşul Ialoveni.
Eu mă mândresc că mi-am făcut studiile la liceul unde marele folclorist mereu va fi venerat, cântat. P. Ştefănucă spunea: ”Păstraţi obiceiurile vechi, bătrâneşti şi creştine, căci ele sunt podoaba sufletului omenesc şi ne aduc în norod”.
Nouă nu ne rămâne decât să luăm aminte la aceste cuvinte şi să-i păstrăm vie memoria!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu